keskiviikko 9. maaliskuuta 2011

Nettikäyttöliittymän kädenojennus tulokkaalle ja verkostoitumiselle


Nettiverkostojen käyttämissä palveluissa (Ning, Facebook, Qaiku, Twitter, Brightkite, YouTube, Buzz, LinkedIn yms.) on itsessään keinoja sisääntulolle:
* oman profiilisivun perustaminen ja tuominen näkyville (vaihtoehtoina täysin avoimelle profiilille profiilin piilottaminen tai osittainen näyttäminen)
* profiilikuva ja nimi ovat merkityksellisiä (ovatko helposti tunnistettavia, helppoja muistaa, samoja tai tunnistettavia verkkoympäristöistä toiseen)
* kontaktien tai ystävien lisääminen
* verkkopalvelun suositteleminen omille kontakteille
* uusien kontaktien automaattinen suositteleminen
* verkostoon liittymisestä tiedottaminen verkoston sisällä ja sen ulkopuolella
* virtuaalilahjat, pelit, leikit
* suositukset toimia huomiota herättävällä tavalla, kuten kirjoittamalla tuoreen kontaktin seinälle verkostossa
* statusviestit, statuspäivitykset
* elonvirran johtaminen muista verkkofoorumeista omaan verkostostatukseen
* muiden nettipresenssien lisääminen omaan profiiliin
* paikkatiedon näyttäminen ja siihen perustuvat läheisten kontaktien esittely toinen toisilleen
* pienryhmät ja keskustelut, joihin liittyä, ryhmien ja keskusteluitten näkyminen omalla profiilisivulla
* sisältöjen jakaminen
* suosittelujen antaminen muista, suosittelun hankkiminen itselle
* erilaiset “hihamerkit”, joita levitellä omille verkkosivuille, kuten blogin kupeeseen
* automaattiohjaukset omasta verkostotoiminnasta muihin verkkotiloihin

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti